BURPEE TIME

De burpee is een makkelijke oefening om uit te voeren, maar wel een echte killer waarmee het hele lichaam wordt getraind. De oefening dankt zijn naam aan de Amerikaanse bewegingswetenschapper Royal H. Burpee, die de burpee-test ontwikkelde. Deze test werd later populair in het Amerikaanse leger om de fitheid van de soldaten te testen.

De burpee is een van de meest effectieve oefeningen die er bestaat. Mocht je mij niet geloven dan weet ik zeker dat je na dit artikel gelezen te hebben en de oefening correct te hebben uitgevoerd, jij je hier volledig bij zult aansluiten. De burpee kun je perfect uitvoeren als je weinig tijd hebt of toevoegen aan jouw huidige trainingsprogramma. Je zult merken dat jouw hartslag snel omhoog gaat en je binnen de kortste keren uitgeput zal raken. Met deze oefening verbeter je niet alleen je conditie, kracht en snelheid, maar het is ook een super vetverbrander.

Ik zeg burpee time…

Burpee

Er zijn vele variaties op de burpee, maar ik wil me eerst concentreren op de standaard burpee.
Stap 1: Sta rechtop met voeten op schouder breedte
Stap 2: Ga over naar de squat positie
Stap 3: Spring naar achteren in plank positie
Stap 4: Spring terug in de squat positie
Stap 5: Ga weer rechtop staan

Probeer dit 10 tot 15 keer te herhalen bij set van 3 (in totaal dus 30-45 herhalingen) neem tussen de oefeningen ongeveer 1-2 minuut (afhankelijk van je herstel) rust voordat je aan de volgende serie begint.

Als je de standaard Burpee eenmaal onder de knie hebt en het gaat je gemakkelijk af ( proficiat, je bent goed bezig!) kun je allerlei variaties aanbrengen om jezelf meer uit te dagen.
Variatie 1: Voeg na stap 3 een push up toe (of 2 om het nog zwaarder te maken)
Variatie 2: Ga na stap 4 met een sprong rechtop staat
Variatie 3: Spring na stap 4 niet gewoon rechtop, maar vooruit of op een verhoging

Mocht je er nog een leuke uitdaging bij willen, dan kun je een gooi doen naar de 100-burpees in tien minuten.10 minuten lang doe je elke minuut 10 burpees. Heb je tijd over in de minuut, dan gebruik je deze als rust. Haal je het niet, dan kun je je goals bijstellen en er bijvoorbeeld 80 burpees van maken in 10 minuten. Gaat het je makkelijk af, dan kun je het aantal verhogen en je timer 10 minuten laten lopen om vervolgens zo veel mogelijk herhalingen te maken.

100 Burpees a day keeps the docter away!!
Succes..
Raymond

Schermafbeelding 2013-01-08 om 15.15.55

(bron foto: menshealth.com)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s