HET BELANG VAN GOED SCHOEISEL

Een veel gemaakte fout is het gebruik van vrijetijds sneakers (zoals bijvoorbeeld Converse) tijdens trainen of hardlopen. Het is slecht voor de gewrichten en hiermee heb je makkelijk de kans om blessures op te lopen. Ik raad aan om genoeg aandacht te besteden aan het juiste sport schoeisel. Uiteindelijk verklaar je een veldvoetballer ook voor gek als hij met zijn noppen in de zaal gaat trainen.

Tegenwoordig kun je in veel sportzaken een professioneel advies krijgen, in bepaalde zaken wordt er zelfs een voetmeting gedaan. Aan de hand van diverse scan- en drukprocedures wordt er een voetmeting, een stapanalyse, een loopanalyse of een houdingsanalyse uitgevoerd. Vervolgens wordt er via een statische scan een digitale blauwdruk genomen van je voeten om jouw voetprobleem in beeld te brengen. Op basis van de analyse wordt er gekeken naar jouw perfecte schoen.

In het algemeen zijn hardloopschoenen gemaakt voor een voorwaartse beweging, ze ondersteunen van hiel tot teen. De nadruk ligt op dikkere hakken en zolen met meer flexibiliteit in het teen gebied en een dikkere totale demping die voor schokabsorptie zorgt tijdens impact. Dit helpt energie vervoeren van de benen aan de voeten en de grond. Zolen van hardloopschoenen zijn zo gebogen dat de voorste punt van de schoen naar boven staat.

nike-flex-2012-rn-id

(Nike Flex Run Id)

Trainingschoenen zijn ontworpen met het doel meerdere bewegingen aan te kunnen voor specifieke delen van het lichaam. De verscheidenheid maakt ook het verschil tussen een hardloopschoen en een trainingschoen. Dit kan van alles betekenen van een zijwaartse beweging  in een aerobicsles, de hoge impact van crossfit en de herhaalde beweging van gewichtheffen. Trainingschoenen zijn voorzien van kenmerken zoals flexibiliteit in de voorhoede van de schoen om te zorgen voor meer flexibiliteit en extra ondersteuning aan de zijkanten waardoor er demping geplaatst is in de belangrijkste gebieden van de schoen. Deze combinatie van ondersteuning, flexibiliteit en demping laat atleten  gemakkelijker verplaatsen van squats en meer flexibele bewegingen zoals lunges. Trainings schoenen hebben wel het vermogen om de rechte bewegingen voor korte tijd zoals een warming-up of een korte wandeling op te vangen.

pDSP1-12425550p275w

(Nike Free Trainer 2.0 )

One response to “HET BELANG VAN GOED SCHOEISEL

  1. Pingback: WORK OUT WOENSDAG: LUNGES | BODY AND BERRIES·

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s