H2O

Wetenschappelijk gezien is water de basis van het leven. Water kan fungeren als hulpmiddel om je een beter gevoel te geven want het voert de afvalstoffen in je lichaam af. Drink bij een normale lichamelijke inspanning, zo’n 1,5 à 2 liter water per dag, dan zit je goed. Ik raad het je wel aan om het in grote porties te drinken en niet in kleine beetjes de gehele dag door. Anders werkt de signalering in de hersenen niet en krijgen je nieren een signaal om juist vocht vast te houden. Ik drink normaal leidingwater. Als je de smaak van water niet lekker vindt bij jou uit kraan, dan kun je deze altijd nog thuis filteren. Drink vooral geen water uit flessen, zeker niet uit plastic flessen. Ons leidingwater behoort tot het zuiverste van de wereld en het is zelfs schoner dan de meeste watersoorten uit flessen.

Onderstaand beschrijf ik een aantal redenen hoe water kan bijdragen tot het oplossen van gezondheidsproblemen en het verliezen van die laatste paar vervelende kilo’s .

Water drinken stimuleert de vetverbranding
Het drinken van water kan je lichaam stimuleren om vet te verbranden. Verschillende studies hebben aangetoond  dat het drinken van water (ongeveer 500 ml) de stofwisseling met 30 % verhoogt. Ook is gebleken dat het drinken van een of twee glazen water voor de maaltijd de maag behoorlijk vult, zodat je natuurlijk minder eet.

Water drinken beschermt je hart
Het drinken van een goede hoeveelheid water kan het risico op een hartaanval verlagen. Een zes jaar durende studie gepubliceerd in het American Journal of Epidemiology  heeft aangetoond dat mensen die meer dan vijf glazen water per dag dronken 41 procent minder kans op een hartaanval hebben dan degenen die minder dan twee glazen water dronken.

Water drinken stimuleert Brainpower
Je hersenen hebben veel zuurstof nodig om te functioneren op een optimaal niveau. Het drinken van veel water zorgt hier ook mede voor. In feite kan het drinken van voldoende water de cognitieve prestaties met maar liefst 30 procent verbeteren. Als je lichaam slechts 1% van je totale lichaamsgewicht is uitgedroogd dan vermindert dat al je mentale prestaties. Zorg dus dat je altijd genoeg water heb gedronken voor of tijdens een training. Uitdroging is de meest voorkomende oorzaak van vermoeidheid. Je middag malaise is dus meer dan een wanhopige behoefte aan een middagdutje. Drink een glas water!

5

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s