SUPERFOOD QUINOA

Pseudograan Quino, is een van oorsprong Zuid-Amerikaanse plant. De naam ‘Quinoa’ komt uit het Quechua, de oorspronkelijke taal van de Inca’s, en betekent ‘Moedergraan’ of ‘Supergraan’. De Inca’s gebruikten de Quinoa zaden om te koken zoals rijst en beschouwden Quinoa als hun ‘heilige voeding’. De oude Inca’s hadden geen ongelijk, want vandaag de dag behoort Quinoa tot de selecte categorie van ‘superfoods‘ vanwege de uitzonderlijk hoge voedingswaarden. Quinoa kan dienen als vervanger van rijst of couscous, het is rijk aan eiwitten, vitamine B2 en E en mineralen als ijzer, koper en magnesium.

quinoa_topic600Quinoa is:
Een superfood;
100% biologisch;
Rijk aan kwalitatief hoge eiwitten;
Heeft een lage Glycemische Index;
Rijk aan voedingsvezels;
Rijk aan vitaminen en mineralen;
Duurzaam;
Glutenvrij.

De basisbereiding van quinoa is simpel: Gebruik 75 gr per persoon. Spoel de Quinoa goed af. Breng het aan de kook met dubbel zoveel water (dus 300 gr quinoa met 600 ml water). Laat 10 minuten zacht doorkoken en daarna nog 10 minuten staan met het deksel op de pan. De zaadjes moeten nog licht knapperig zijn.
De Quinoa kun je eten zoals bijvoorbeeld rijst of couscous.

Onderstaand het recept voor mijn favoriete quinoa gerecht.
Benodigdheden voor 4 personen:
– 600 ml water
– 200 gr quinoa
– 1 mespuntje zout
– 20 cherry tomaatje in tweeën
– 1 middelgrote rode ui, fijngesneden
– 1/2 komkommer, in stukjes
– 3 stengels bleekselderij, fijngesneden
– 2 eetlepels amandelschilfers, geroosterd
– 4 eetlepels verse munt, fijngesneden
– 2 eetlepels verse peterselie, fijngesneden
– 1 theelepel gemalen komijn
– 4 eetlepels limoensap
– 2 eetlepels sesamolie
– zout naar smaak

Breng het water in een kleine pan aan de kook, voeg de Quinoa en een vleugje zout toe en laat het 12-15 minuten met het deksel erop sudderen. Haal het vervolgens van het vuur en laat het tot kamertemperatuur afkoelen. Schep de tomaten, ui, bleekselderij, amandelen en komkommer in een grote kom door elkaar. Roer de afgekoelde Quinoa erdoor en breng het gerecht op smaak met munt, peterselie, limoensap, sesamolie en zout. Voor een extra bite kun je verse Feta kaas toevoegen.

Via deze link kun je het gratis quinoa kookboekje van NatureCrops bekijken voor meer recepten.

quinoa 3

(bron: naturecrops.nl en voedingscentrum.nl)
(foto bron: epicurious.com en closetcooking.com)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s