CIRCUIT TRAINING

Circuit training is een afwisselende en effectieve training dat verschillende oefeningen combineerd met periodes van rust. Door de combinatie van cardio- en krachtoefeningen is circuit training een uitstekende manier om je conditie te verbeteren en je spiermassa en spierkracht te vergroten.

In de sportschool bestaat een circuit training meestal uit 10 of 15 stations waar oefeningen voor 1 of 2 minuten per station worden gedaan. Een circuit training thuis kan bestaan uit tal van oefeningen waarbij je geen gebruik hoeft te maken van grote fitness apparaten. Je kunt bijvoorbeeld oefeningen doen met dumbbells of een kettlebell, maar ook oefeningen zoals sit-ups of ter plekke sprinten. Een circuit training thuis bestaat doorgaands uit minder stations, maar je kunt de oefeningen meerdere keren herhalen.

Hoe ga je aan de slag?
Bepaal eerst hoeveel oefeningen je wilt doen, maak hierbij onderscheid tussen onder- en bovenlichaam. Schrijf de oefeningen die je wilt gaat doen op en spreek een minimaal aantal herhalingen met jezelf af. Het is belangrijk om te tellen hoe vaak je de oefening in de door jou gestelde tijd doet. Schrijf dit ook op en probeer het aantal herhalingen binnen de tijd steeds te verbeteren.
Wissel oefeningen voor het boven- en onderlichaam af en doe tussendoor ook cardio oefeningen om de hartslag hoog te houden. Je kunt hierbij denken aan een minuut intensief touwtje springen of op de plaats sprinten.
Probeer maximaal 30 seconden rust te houden tussen de oefeningen, voordat je aan de volgende oefening begint. Dit is noodzakelijk om je hartslag hoog te houden, waardoor de oefeningen veel meer resultaat opleveren. Is de oefening niet zwaar genoeg, train dan met meer gewicht of doe meer herhalingen (sneller tempo draaien). Zorg dat je de oefeningen goed uitvoert, liever iets langzamer en goed dan te snel en ongecontroleerd.
Voordat je begint doe je eerst een warming-up van enkele minuten. Zorg tijdens deze warming- up dat je zowel je armen als benen goed beweegt.

Een voorbeeld circuit:
Met de onderstaande oefeningen doe je een total body work out. Iedere oefening doe je 1 minuut, tussen de oefeningen door houd je maximaal 1 minuut rust.
1: Squat
2: Touwtje springen
3: Push Up
4: Leg Walk
5: Burpee

Herhaal deze serie 4 keer zodat je in totaal 5 herhalingen heb gemaakt.

Succes met trainen!
nike

One response to “CIRCUIT TRAINING

  1. Pingback: SURFSET FITNESS | BODY AND BERRIES·

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s