RODE BIETEN

De rode biet is een wortelgewas uit de amarantenfamilie en hoort, net als onder andere de suikerbiet, tot de familie van vergeten groenten. Ze hebben meestal een ronde vorm en zijn rood van kleur. Deze kleur wordt veroorzaakt door betacyanine, één van de vele antioxidanten in de rode biet. Er bestaan echter ook langwerpige bieten met geel en zelfs wit vruchtvlees, deze bieten hebben een minder aardse smaak.

red-beetsEnerzijds is de rode biet een groente die niet door iedereen even geliefd is vanwege de uitgesproken aardsmaak, anderzijds is het een populaire groente die steeds vaker in recepten verwerkt wordt. Of je de rode biet nu lekker vindt of niet, het is een erg gezonde groente om toe te voegen aan jouw boodschappenlijst.

Rode bieten:
– bevatten erg veel antioxidanten;
– bevatten veel kankerbestrijdende stoffen die vrije radicalen tegen gaan;
– verbeteren het immuunsysteem, waardoor virussen en bacteriën minder gemakkelijk vat hebben op het lichaam;
– bevatten mangaan, dit is een mineraal dat zorgt voor een betere verwerking van vitamine C en B1 tijdens de spijsvertering;
– hebben een positieve werking op het zenuwstelsel;
– zijn rijk aan ijzer, vitamine c, mineralen en lipopeen.

Onlangs kwamen Britse wetenschappers ook tot de ontdekking dat rode bietensap het uithoudingsvermogen verbetert door de hoge concentratie nitraten. Door het drinken van rode bietensap zetten je bloedvaten open, waardoor de toevoer van zuurstof naar de spieren makkelijker wordt. Dit zorgt ervoor dat je spieren  minder energie verbruiken wat resulteert in een sterkere uithoudingsvermogen.

Ik haal rode bieten altijd vers bij de groenteboer of de natuurwinkel. Bij de aankoop let ik er op dat ze stevig aanvoelen en niet rimpelig zijn. Als je in de winter bieten koopt dan moet je ze ongeveer 2 uur koken, ‘zomerbieten’ hoef je maar een half uurtje te koken. Na het koken kun je het vel er makkelijk aftrekken en de biet op verschillende manieren eten. Je kunt de bieten ook roosteren of rauw eten. De bladeren van de rode biet zijn ook eetbaar en bevatten veel ijzer en Vitamine A. Deze kun je op dezelfde manier bereiden als spinazie.

Ik verwerk bieten graag in een salade. Meestal combineer ik dan grote blokken gekookte biet met geitenkaas, rucola, walnoten en appel, maar laatst vond ik online onderstaand recept voor een heerlijke bietensalade met pistachenoten en gember dressing.

Voor 4 personen heb je het volgende nodig:
– 6 rode bieten;
– 2 theelepel extra virgin olijf olie;
– 1 theelepel balsamico;
– 1 theelepel vers geraspte gember;
– zout en peper naar smaak;
– 1/2 kopje gehakte, geroosterde pistachenoten.

Bereiding:
Verwarm de oven tot 425 graden;
Wikkel de bieten in folie en leg ze 45 tot 60 minuten in de oven;
Laat de bieten kort afkoelen en verwijder vervolgens het vel;
Snij de bieten in grove stukken;
Mix de bieten samen met de olie, basamico en gember in een grote kom;
Breng ze op smaak met zout en peper en bestrooi ze vervolgens met de pistachenoten.

Eet smakelijk!

583b9d469b21604c3c8b648b13d1e3e2

(bron foto: inspiringtheeveryday.com)
(bron recept: marthastewart.com)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s