PUSH-UP

Een push-up is een goede oefening voor het bovenlichaam; je traint onder andere de borst-, arm-, rug-, schouder- en de rechte buikspieren. Verder zorgt het regelmatig opdrukken voor een betere conditie. Het is een makkelijke oefening dat goed thuis uit te voeren is. Uit berekeningen van de Universiteit van Michigan is gebleken dat een gezonde 40-jarige man 27 push-ups zou moeten kunnen doen,  een gezonde vrouw van dezelfde leeftijd 17 push-ups. Een leuke uitdaging voor jezelf om te kijken of je fit bent. Ik zou zeggen schuif de tafel en stoelen aan de kant en begin. Hieronder beschrijf ik hoe je een perfecte push-up kunt doen.

Schermafbeelding 2013-03-08 om 17.05.48De perfecte (basis) push- up:
– Ga op je buik liggen en plaats je handen iets wijder uit elkaar dan schouderbreedte;
– Leg je voeten naast elkaar en steun op je tenen;
– Duw jezelf omhoog zodat je steunt op handen en tenen;
– Houd je armen niet helemaal gestrekt, maar zorg voor een lichte buiging in het elleboog gewricht;
– Houd je lichaam in een rechte lijn van hoofd  tot teen. Belangrijk hierbij is dat je je rug recht houdt en naar beneden kijkt;
– Voordat je aan de beweging begint span je de buikspieren aan. Probeer hierbij je navel richting je ruggengraat te trekken;
– Adem in terwijl je langzaam je ellebogen buigt tot in een hoek van 90 graden en adem uit terwijl je terug omhoog gaat naar de startpositie;
– Houd je ellebogen licht gebogen. Doe zo veel herhalingen als je aankunt.

20100427102809!Push-up

Mocht je tijden het opdrukken pijn krijgen aan je polsen, dan kun je er altijd voor kiezen om op je vuisten op te drukken. Dit is wel iets zwaarder en kan weer pijn doen aan je vuisten. Leg daarom een handdoek tussen je vuisten en de vloer of kies een zachte ondergrond.

Alternatief
Mocht het opdrukken toch te zwaar zijn dan kun je kiezen voor de zogenaamde knie push- up. Hierbij doe je eigenlijk dezelfde oefening, maar alleen op je knieën. Het voordeel hiervan is dat het gewicht ongeveer met 50% afneemt zodat je makkelijker de push-up kunt doen en kunt wennen aan de intensiteit. Ook is het weer belangrijk om de juiste houding aan te nemen, houd dus en rechte lijn van hoofd tot romp.

Er zijn verschillende variaties op de push-up, maar het is belangrijk dat je eerst de basis oefening goed kunt uitvoeren. Een volgende keer zal ik dieper ingaan op mijn favoriete variaties van deze oefening.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s