TRX

TRX is afkomstig uit de Amerikaanse Navy SEALS en ontwikkeld door Fitness Anywhere®. Het is een trainingsmethode waarbij je gebruik maakt van een band met twee handvatten en jouw eigen gewicht gebruikt. De TRX is gemakkelijk op te hangen en overal mee naar toe te nemen.Het is een ideale manier om thuis te trainen. Je kunt zelf bepalen hoe, wanneer en waar je wilt trainen. Er zijn honderden oefeningen  op een veilige manier uit voeren die ervoor zorgen dat je kracht, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en balans ontwikkeld. Hieronder geef ik je een aantal oefening die je kunt uitproberen.

Het leuke van trainen met een TRX is dat je de intensiteit zelf kunt bepalen. Het hele lichaam wordt uitgedaagd om mee te werken aan de oefeningen door middel van stabilisatie, contractie en flexibiliteit. De trainingen zijn geschikt voor iedereen en elk niveau. Sporters die in de voorbereiding van het nieuwe seizoen zitten of winterstop hebben kunnen ook op een zeer effectieve en leuke manier werken aan hun explosiviteit en conditie.

TRX1

Hang de TRX op en je kunt beginnen met trainen.
Je rug is bij bijna alle staande oefeningen van de TRX betrokken. Als je de handvaten vastpakt kun je doormiddel van het instellen van je eigen lichaamshouding de oefening zwaarder maken. Hoe schuiner je gaat staan, des te zwaarder de oefening wordt.

Rug/ Schouders:
– Ga staan en pak de handvaten van de TRX vast.
– Ga met je hele lichaamsgewicht naar achter hangen.
– Vervolgens trek je jezelf op door je handen naar je borst te halen.
– Herhaal dit 15 keer, neem even pauze en doe de oefening 3 keer.
Om de oefening zwaarder te maken of meer variatie aan de schouders  te geven kun je je handen opzij bewegen en je lichaam naar voren. Je zult merken dat dit een stuk zwaarder is.

Biceps:
– Pak de handvaten vast en stel de moeilijkheidsgraad weer in door middel van je lichaamshouding.
– Buig je armen en breng je armen naar je schouders. Voer ook deze oefening ook 3 keer 15 uit.
Om de oefening zwaarder te maken kun je een knoop in de TRX handvaten leggen en de oefening arm voor arm trainen.
TRX biceps

Borst en triceps:
– Breng de TRX met beide handvaten voor je lichaam.
– Laat je  zakken, zodat je bovenlichaam tussen de twee handvaten komt. Je staat nu in een soort opdruk houding.
– Druk jezelf nu omhoog en breng je handen weer in de startpositie. Voer ook deze oefening 3 keer 15 uit.

TRX

Benen:
– Ga in dezelfde positie staan als wanneer je je rug traint. Houd spanning op de TRX.
– Zak dit maal door je knieen waarbij je een been steeds naar achter uitstrekt. Wissel dit af per been.
– Ook kun je een been  gestrekt voor je uithouden en vervolgens met je ander been door je knieen buigt. Doe beide oefeningen 3 keer 15.
TRX benen

Buikspieren:
– Je kunt ook nog je buik trainen met de TRX, hiervoor moet je je voeten in de lussen van de TRX plaaten en je handen op de grond zetten.
– Trek vanuit deze houding je benen onder je lichaam. Voer deze oefening ook weer 3 setjes van15 herhalingen uit.
TRX buik2

Je TRX Workout zit erop. Rek en strek wat en stap lekker onder de douche!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s