BANKDRUKKEN

Bankdrukken is bij de meeste mannen enorm populair, omdat je met deze oefening de spiermassa van je borst- en armspieren behoorlijk kan vergroten. Helaas is bankdrukken ook de oefening die voor de meeste blessures kan zorgen en blessures zijn een remmende factor op spierontwikkeling. Het is dus belangrijk om de oefening goed uit te voeren. Jouw lichaamsbouw is van groot belang met betrekking tot de uitvoering. Weten wat voor een bouw jij hebt en de trainingen hier zoveel mogelijk op aanpassen, speelt een essentiële rol bij het behalen van jouw resultaten. Hieronder twee tips om de risico’s tot blessures te beperken.

bankdrukkenDe lengte van de armen.
De meeste blessures die zich voordoen aan de borstspier zijn spierscheuringen of peesbreuken. Deze ontstaan vaak in de negatieve fase van de beweging. De negatieve fase is de neerwaartse fase. Bij het neerdalen van de stang wordt de borstspier uitgerekt. Hoe lager de armen komen, hoe verder de spier wordt uitgerekt. Bij een voor jou maximale uitrekking wordt de spier kwetsbaar. Hoe langer de armen en vooral de onderarm des te verder het opperarmbeen naar beneden komt. Hierdoor wordt de borstspier verder uitgerekt dan iemand met kortere armen. De meeste blessures komen voor bij mensen met relatief lange armen. Mocht je lange armen hebben let dan op dat je borstspier niet te ver wordt uitgerekt omdat je arm te laag komt.

De omvang van je borstkas.
Mensen met een grote borstkas hebben een voordel ten opzichte van mensen met een kleine borstkas; de stang kan minder ver omlaag gebracht worden, waardoor de borstkas minder uitgerekt kan worden. Heb je een kleine borstkas dan zul je de stang verder kunnen laten zakken. De armen komen weer veel lager, hierdoor neemt de spanning op je borstspier weer toe. De meeste bankdruk kampioenen zijn vaak klein met korte armen en een grote borstkas. Mensen met lange armen kunnen de risico’s beperken door de stang minder ver te laten zakken of om de oefening uit te voeren met een smallere greep. Met een smallere greep komen de armen minder laag en wordt de borstspier minder uitgerekt.

Trainse!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s