ZALM

Zalm is al lang geleden aangeprezen door voedingsdeskundigen als een wondervis vol met voordelen voor de gezondheid. Het is namelijk rijk aan essentiële omega 3-vetzuren die beschermen tegen hart- en vaatziekten en de huid soepel houden. Vettige vissoorten verdunnen het bloed en verlagen de bloeddruk. Daarnaast zijn er aanwijzingen voor andere positieve effecten, zoals een gunstige invloed op hersenfuncties en gedrag en een ontstekingsremmende werking. Bovendien is zalm caloriearm: 200 calorieën per ons. De vis is een goede bron van proteïne, eiwitten en ijzer. Ook vitamine B12, B6 en magnesium vind je terug in zalm. Tevens zul je in zalm weinig verzadigde vetten aantreffen.

Uit onderzoek van het Harvard Center for Risk Analysis in Amerika is aangetoond dat het eten van zalm meer voor- dan nadelen voor de gezondheid. Schadelijke effecten van verontreinigingen, zoals dioxines en kwik, vallen weg tegen de gezondheidswinst die het eten van vis oplevert. Wel wordt aanbevolen om zalm, net zoals meerdere vis- en groentesoorten, niet vaker dan 3 keer per week. Probeer ook altijd wilde zalm te kopen in plaats van gekweekte zalm.

Zalm

Zalm is op verschillende manieren te bereiden. Hieronder geef ik je drie voorbeelden die mijn voorkeur hebben.
Uiteraard kruid je de zalm naar smaak met wat zout en peper, of met viskruiden.

1. Zalm bakken in de pan
Laat de pan op het vuur goed heet worden.
Smeer de zalm in met wat olie.
Leg de zalm in de pan. Als het gaat om zalm met de huid er nog aan: Leg deze kant naar beneden. De huid beschermt de zalm en zorgt voor een lekkere smaak.
Draai het vuur nu lager, tot ongeveer half hoog.
Als de huid enigszins bruin is, draai je na ongeveer 3 minuten de zalm om.
Draai het vuur nu tot de laagste stand.
Laat deze kant van de zalm nog ongeveer 1 tot 2 minuutjes zachtjes bakken en de zalm al klaar.

2. Zalm bakken in de oven
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Vet een ovenschaal dun in met wat boter of olie.
Leg de zalm in het midden van de ovenschaal voor ongeveer 20 minuten.
Als de zalm mooi roze is en makkelijk uit elkaar te halen valt, dan is deze gaar.

3. Zalm grillen
Laat de grillpan goed heet worden.
Smeer de zalm in met wat olie.
Als de pan goed heet is, de mootjes zalm in de pan leggen. Als de zalm sist, gaat het goed.
Twee minuten de zalm stil laten liggen. Niet schudden of bewegen.
Na twee minuten de zalm omdraaien. Aan de buitenkant zal te zien zijn dat de zalm vanaf de onderkant aan het verkleuren is.
Nu nog één minuut de zalm op de andere kant bakken en de zalm is klaar.

Binnenkort zal ik op de blog nog een aantal voorbeelden geven heerlijke, gezonde zalmgerechten.

Groetjes!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s