ZWEMMEN

Zwemmen staat al lang bovenaan de lijst van beste workouts. Zwemmen geeft namelijk een minimale belasting op de gewrichten en is uitstekend voor het uithoudingsvermogen. De weerstand van het water dwingt je lichaam harder te werken om elke beweging te voltooien. Zwemmen zorgt voor de toning van je biceps, triceps, rug, borst, buik en beenspieren.
Zwemmen in zee

Er zijn verschillende soorten slagen zoals de borstcrawl, vlinderslag, rugslag en schoolslag. Beginners kiezen vaak de schoolslag en rugslag, deze zijn minder moeilijk en vereisen geen moeilijke ademhalingstechnieken. Meer ervaren zwemmers die een veeleisende trainingssessie willen, kiezen vaak voor de moeilijkere slag zoals de vlinderslag. Het meest lastige deel van het leren zwemmen is het beheersen van de kunst van het ademhalen. Wil je dit als beginner goed onder de knie krijgen dan kun je het beste in ondiep water oefenen. Ga met je gezicht onder water en adem uit door je mond, til je gezicht uit het water en inhaleer door je neus, ga terug onder water en adem uit. Blijf oefenen totdat het comfortabel aanvoelt.

Om ‘zwem-proof’ te zijn heb je onderstaande attributen nodig:
Een badmuts. Een badmuts houdt je haar op zijn plaats, vermindert de weerstand in het water en helpt jouw haar te beschermen tegen zwembad chemicaliën zoals chloor.
Strakke badkleding. Draag strakke bedkleding om de weerstand van het water te verminderen.
Een zwembril. Deze beschermd jouw ogen tegen irritatie en ontsteking, tevens kun je met een bril ook duidelijker onder water kijken.
Zonnebrandcrème. Als je in de openlucht gaat zwemmen is zonnebrandcrème een must. De zon weerkaatst op het water, wat het risico tot verbranden verhoogt. Door het koude water heb je niet in de gaten dat je aan het verbranden bent. Breng daarom waterproof zonnebrandcrème op voordat je in het water gaat.
Een Waterfles. Zonder dat je het in de gaten hebt, zweet je enorm tijdens een het trekken van baandjes. Neem daarom regelmatige een pauze  om je lichaam te hydrateren.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Succes met trainen.

zwembad

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s