RIJSTWAFELS

Een rijstwafel is een wafel van gepofte rijst. De wafel wordt gemaakt met gepelde rijstkorrel, extra granen, zout en water. Dit mengsel wordt in korte tijd verhit in een vorm. Door de hitte verdampt het vocht en kleven de gepofte korrels aan elkaar. Rijstwafels zijn in vrijwel elke supermarkt verkrijgbaar. Meestal liggen ze tussen  beschuit en ontbijtkoek.

Rijstwafels

Rijstwafels bevatten weinig calorieën (390 calorieën per 100 gram) en zijn glutenvrij.  Rijstwafels bevatten verder meer dan 9 gram eiwit, slechts 1,1 gram suiker, 2,2 gram vet waarvan 0,6 gram verzadigd vet en 3,3 gram voedingsvezels. Dit is de voedingswaarde per 100 gram, een heel pak rijstwafels bevat 100 gram, dat zijn 13 rijstwafels. 1 rijstwafel bevat dus slecht 30 calorieën.  Jij kent de rijstwafels ook vast van hun gezonde imago door de lage hoeveelheid calorieën, geen e-nummers, geen toegevoegde kleur- geur- en smaakstoffen. Helaas bevat de wafel ook weinig nuttige voedingsstoffen zoals vezels en eiwitten. Tevens heeft de rijstwafel een hoge glycemische index waarde  (85). Dit is nog hoger dan pure suiker of chips. Deze index waarde geeft aan hoe snel de voeding wordt opgenomen in het bloed. Rijstwafels veroorzaken dus een snelle stijging van jouw bloedsuikerniveau. Gevolg is dat je sneller honger hebt en meer zult eten. Ondanks dit lage aantal calorieën is een rijstwafel dus geen goede vervanging voor brood. Brood bevat per snee ongeveer 75 calorieën en 2 gram vezels, een rijstwafel bevat slechts 0,3 gram vezels. Aangezien vezels zorgen voor een vol gevoel (waardoor je minder zult eten), raak je dus minder snel verzadigd door het even van een rijstwafel in plaats van een boterham.

rijstwafelEet een rijstwafel dus als tussendoortje en kies voor de pure variant. Een rijstwafel is puur erg lekker, maar als je hier niet van houdt kies dan voor een ‘light’ beleg zoals:
– plakje kipfilet met komkommer;
– humus met schijfjes avocado;
– Hüttenkäse met een tomaatje;
– plakje gerookte zalm met komkommer;
– appelstroop met een schijfje appel;
– gekookt eitje met een tomaatje;
– dun laagjes pindakaas met dunne schijfjes banaan (lekker voor of na het sporten);
–  schijfjes aardbeien met honing.

Eet smakelijk!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s