SPORTIEF OP VAKANTIE

Afgelopen drie weken ben ik op vakantie geweest, waardoor ik niet in de gelegenheid was om nieuwe artikelen online te zetten. Wat ik tijdens die drie weken wel heb gedaan is sporten, want ook tijdens vakanties vind ik het heerlijk om in beweging te blijven. Ik had het geluk dat er een mooie gym aanwezig was op de locatie waar ik verbleef, maar dit is niet perse nodig om in vorm te blijven, want op vakantie zijn er een tal van mogelijkheden om die vele cocktails en het heerlijke eten te compenseren met wat beweging.

Populaire ‘sportvormen’ tijdens vakantie zijn wandelen of fietsen. Tijdens deze bezigheid verken je gelijk de omgeving en zie je vaak meer dan wanneer je in een auto rijdt. Vraag bij de accommodatie waar je verblijft naar fietsenverhuur en een routekaart. Houd goed in de gaten waar je loopt of fietst en neem voor de zekerheid een telefoonnummer van de accommodatie mee voor het geval je verdwaalt raakt. Uiteraard is het belangrijk om je hoofd te bedekken tegen de zon met een hoedje of pet, genoeg water mee te nemen om onderweg te drinken en  comfortabele kleding te dragen. Draag tijdens het wandelen bijvoorbeeld het juiste schoeisel of trek je sportschoenen aan. Tijdens het fietsen is het fijn als je een fietsbroekje aantrekt om zadelpijn en irritatie te voorkomen. Heb je deze niet bij je, trek dan in ieder geval een naadloze katoenen onderbroek aan en huur een fiets met een leren zadel. 

fietsen op vakantie2

Uiteraard is zwemmen ook een goede bezigheid tijdens de vakantie. Dit kan zowel in een zwembad als in de zee. Vind je het nemen van een duik net een tikkeltje te saai, ga dan dat snorkelen of duiken en geniet van al het moois onder water. Ook met activiteiten op het strand zoals volleybal, voetbal en frisbee verbrandt je, vaak zonder dat je het in de gaten hebt, veel calorieën.

Als je net als mij gewoon jouw eigen standaard routine wilt aanhouden, dan kun je natuurlijk iedere ochtend een klein uurtje uitrekken om onder het genot van de zonsopgang jouw burpees, squats en overige oefeningen te doen. Heb je geen standaard routine aan oefeningen dan kun je onderstaand circuit aanhouden:
Pak een vast punt op het strand zo’n 100 meter uit de branding en ren drie keer op en neer in en uit het water (tot borsthoogte).
Ren vervolgens naar jouw vaste plek en doe de volgende oefeningen:
15 push-ups;
15 x the scissor;
burpees;
45 seconde planken;
15x double leg lift;
15 squats.
Herhaal dit circuit drie keer en geniet daarna lekker van je vrije dag.

Drink genoeg water tijdens je vakantie en eet niet teveel junk food. Later deze week zal ik een aantal tips geven hoe je jouw eetpatroon zo normaal mogelijk kan houden terwijl je op vakantie bent met alle bijbehorende verleidingen.

Fijne vakantie!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s