KOMKOMMERTIJD

Zodra de tempraturen stijgen zie je veel mensen grijpen naar gezonde snacks zoals bijvoorbeeld komkommer. Hierdoor krijg ik de laatste tijd regelmatig de vraag of het eten van veel komkommer eigenlijk wel gezond is. Zo hoorde ik via een klant dat voetbalvrouw Yolanthe ieder uur een komkommer eet. Als dit het enige is wat zij eet in combinatie met veel water drinken, is het uiteraard niet gezond. Je mist namelijk veel vezels en vitaminen. Echter is het eten van een komkommer als extra snack niet verkeerd. Aangezien 100 gram komkommer; 94 gram water, 8 kcal en maar 2 gram koolhydraten bevat, is het dus inderdaad een gezonde, hydraterende snack (in het artikel Hydraterend voedsel vind je een overzicht van overige groente- en fruitsoorten met een hoog percentage water).

frisse-komkommer-kiwi-avocado(Komkommer/kiwi/avocado salade: Meng het sap van 1 limoen met 3 eetlepels koud water en 1 eetlepel gembersiroop. Voeg ½ komkommer in kleine blokjes gesneden, 1 avocado geschuld in stukjes gesneden, 2 kiwi’s geschild en in halve plakjes gesneden, 2 takjes koriander fijngehakt en ½ sjalotje fijn gehakt toe. Het geheel mengen met de sap en 5 minuten laten intrekken.)

Komkommer is een groente en komt oorspronkelijk uit India waar hij genoemd is in een verhaal van Gilgamesh van ongeveer 3000 jaar voor Christus. Dat betekent dat de komkommer minstens 5000 jaar gegeten wordt. Van India reisde de komkommer naar Sumerië en verder naar Turkije en Griekenland. Hij werd vervolgens na de Europese invasie van Amerika wereldwijd gegeten. De komkommers in onze supermarkten komen uit Nederlandse kassen, maar komt ook uit Zuid-Europese landen zoals Spanje. Ze groeien aan een komkommerplant (Cucumis sativus) waarvan aan één stengel wel tientallen komkommers kunnen groeien.

Ondanks dat er niet overdreven veel vitaminen en mineralen in komkommers zitten, is uit onderzoek gebleken dat de groente wel veel fytonutriënten  bevat. Fytonutriënten zijn bioactieve inhoudsstoffen, zoals mineralen en vitaminen, van eetbare planten. Onder fytonutriënten behoren onder andere flavonoïden welke zorgen voor een verkleinde kans op hart- en vaatziekten en een ontstekingsremmend effect hebben. Hierdoor ontstaat een verminderde kans op kankers die met oestrogenen te maken hebben waaronder borstkanker, prostaatkanker en baarmoederhalskanker.

Een komkommer is makkelijk te bereiden, omdat je de groente ongeschild en rauw kunt eten. Ik eet vaak tussendoor een stuk komkommer als ik trek heb voor de lunch bijvoorbeeld. Of ik verwerk hem in een salade of in een kan water. Je kunt een komkommer ook roerbakken of koken. Als ik een gezonde saus bij mijn vlees wil eten, dan maak ik Griekse Tzaziki via dit recept:
Was en rasp 2 grote komkommers;
Pers in een slakom 4 teentjes knoflook uit en mix dit met 3 blaadjes fijn versnipperde munt, 3 eetlepels olijfolie, 1 liter Griekse yoghurt, 1/2 theelepel zeezout en 1/2 theelepel peper;
Voeg de komkommer toe en roer het geheel rustig door elkaar.
Doe het mengsel in een kom en garneer het met blokjes komkommer en een takje munt.

tzaziki

Tip: Bewaar komkommers maximaal 2 weken op een koele plaats, maar niet in de koelkast of diepvries, hier worden ze namelijk snotterig van. Dit komt doordat de organismen die in komkommers zitten sneller groeien op koelkasttemperatuur dan op kamertemperatuur en daarom de komkommer sneller zal bederven.

(Bronnen tekst: mens-en-gezondheid.infonu.nl, voedingscentrum.nu & allerhande.nl)
(bron foto: bcommebon.canalblog.com)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s