WIST JE DAT … (TOMATEN)

… tomaten nog maar een paar honderd jaar geleden werden beschouwd als giftig? De tomatenplant behoort tot het geslacht nachtschade. Nachtschade-achtigen planten (zoals aardappel- en aubergineplanten) staan bekend om hun gevoeligheid voor een schimmelziekte veroorzaakt door een schimmel. Tevens beschermt de plant zichzelf tegen insecten en parasieten door het produceren van de gifstof tomatine wat ook giftig is voor mensen. Bij het rijpen van de vrucht verdwijnt de gifstof (zoals ook bij andere nachtschade-achtigen), hierdoor wordt de vrucht eetbaar.

Tomaten zijn afkomstig uit Meso-Amerika waar de als giftig beschouwde planten als sierplanten werden geteeld. Rond 1750 kwam men er in Italië en de Provence achter dat de gele vruchtjes, “pomo d’oro” of gouden appel in het Italiaans, eetbaar waren. Door kruisen en selecteren kreeg de tomaat de rode kleur en vanaf 1850 is het een veelgebruikte groente in de Europese keuken. Tegenwoordig zijn er wel 60 tomatensoorten, waarvan de vleestomaat het bekendst is. Verder heb je onder andere de trostomaat, de Romatomaat, de kleine snoep- of kerstomaat.

Tomatos

Wist je tevens dat de tomaat een vrucht is? Hoewel ze  vaak tot groenten gerekend worden, zijn tomaten eigenlijk een fruit. Dit betekend dat je tomaten dus ook beter niet in de koelkast kan bewaren, maar op een andere koele plek in huis. Dit geldt overigens voor alle zonaanbiddende fruit- en groentesoorten.

Eén middelgrote tomaat bevat ongeveer 22 calorieën, 0 gram vet, 5 gram koolhydraten, 1 gram voedingsvezels, 1 gram proteïnes en 6 milligram sodium. Een tomaat levert 40% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C, 20% aan vitamine A, 2% aan ijzer en 1% van de aanbevolen hoeveelheid calcium. Tevens zijn tomaten rijk aan de krachtige antioxidant lypoceen, een natuurlijk pigment waaraan tomaten hun rode kleur danken. Het wordt vooral tijdens het rijpingsproces in tomaten gevormd. Hoe roder de tomaten, hoe meer lycopeen ze bevatten. Tomaten die geler zijn bevatten minder lycopeen. De beschikbaarheid van lycopeen uit een licht gestoofde tomaat is overigens groter dan uit een rauwe tomaat, omdat door de verhitting de celwanden in de tomaat worden afgebroken waardoor meer lycopeen vrijkomt. Als je de tomaten eet met een klein beetje vet, olijfolie bijvoorbeeld, help je je lichaam de lycopeen beter op te nemen.

Het drinken van een glas tomatensap per dag schijnt het samenklonteren van bloedvaatjes tegen te gaan de TNF-alpha waarde in het bloed met 34 procent kon doen afnemen. TNF-alpha veroorzaakt onder andere ontstekingen. Maak de tomatensap zelf, want de versies in de winkel bevatten vaak suikers en conserveringsmiddelen. De makkelijkste manier om heerlijke tomatensap (1 liter) te maken is als volgt:
Was 4  kilo rijpe tomaten en verwijder de huid (even onder gekookt water en vervolgens in ijskoud water dompelen);
Snijd de tomaten in blokken en pureer ze vervolgens in de blender of met een staafmixer;
Voeg 1 kopje fijn gesneden peterselie toe, een glas water en 2 kleine theelepels zout;
Voeg een eetlepel olijfolie (extra virgin) toe en mix het geheel nogmaals;
Kook het geheel voor 1 uur en laat het vervolgens afkoelen in een fles.
Ik voeg voor het koken ook vaak uien en bleekselderij toe voor extra smaak.

tomatensap P.s.: Doordat tomaten zo gezond zijn moet je niet denken dat tomatensauzen zoals ketchup dit ook zijn. In sausjes zitten vaak veel suikers, zout en vetten. Maak liever je  ketchup (of pizzasaus) zelf.

(Bron: leontien.nl, natuurlijktomaat.nl & groenteenfruit.nl)
(Bron foto’s: http://silviya-simplelife.blogspot.co.uk)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s