BLAREN

Blaren zijn pijnlijk, vervelend en kunnen een hoop roet in het eten gooien van je dagelijkse routine. Het kan soms zo erg zijn dat je je schoenen niet meer aan kunt doen en moeizaam een stap kan verzetten. In dit artikel geef ik je informatie over hoe je blaren het beste kunt voorkomen.

Wrijving is vaak de grootste boosdoener, dit kan onder andere ontstaan door het lopen in een sneller tempo, slechte pasvorm van een schoen, nieuwe sokken en/of schoenen. Warmte en vochtigheid versterken de wrijving, omdat je voeten opzetten. Daarom kunnen mensen die vaak lopen (bijvoorbeeld marathons en de vierdaagse)snel te maken krijgen met blaren. Doordat je tijdens het lopen zweet, reageert het lichaam op de wrijving om vocht te produceren. Het vocht hoopt zich op onder de huid met de meeste wrijving, zo ontstaat een blaar. Als de bloedvaten kapot zijn en de blaar rood is, heb je een bloedblaar.

voetenEen blaar moet voorzichtig behandeld worden, omdat deze geïnfecteerd kan raken of ontsteken. Mocht je een blaar willen doorprikken doe dit dan altijd met een gesteriliseerde naald. Houd de naald nooit in een vlam, want er kunnen dan koolstofdeeltjes in de wond terechtkomen, waardoor er een ontsteking kan plaatsvinden. Na het doorprikken van de blaar druk je voorzichtig het vocht uit het gaatje. Bedek de blaar vervolgens met een goed afsluitend verband, zodat bacteriën niet de kans krijgen binnen te dringen. Het verband kan je af en toe verwijderen om de voet te weken in de soda. Breng daarna een nieuw verband aan. Het is aan te raden het verband te dragen totdat de huid zich weer herstelt. Laat de kleine blaren zonder al teveel vocht met rust.

Het voorkomen van blaren kun je op de volgende manieren doen:
1. Verzorg je voeten goed. Zowel een bezwete huid als een te droge huid kan gevoelig zijn voor wrijving. Gebruik daarom dagelijks een lotion om de vochtigheid van de huid op peil te houden.
2. Kies voor synthetische sokken, deze  zorgen voor de transport van het vocht, weg van de huid. Katoen houdt juist het vocht vast.
3. Smeer je voeten van tevoren in met een beetje vaseline.
4. Draag twee paar sokken. Hierdoor ontstaat de wrijving tussen de sokken en niet tussen je huid en je sokken.

Succes met het afleggen van de kilometers.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s