EMOTIE ETEN

Komt het bij jou ook regelmatig voor dat je iets eet terwijl je helemaal geen trek hebt, of pak je een vette snack uit troost of juist als beloning? Bepaalde emoties kunnen een behoefte aan troost en warmte veroorzaken, eten lijkt in deze gevallen dit verlangen te bevredigen. Dit hebben we immers als kind geleerd; Ik kan me nog goed herinneren dat ik iets lekkers kreeg als troost of beloning. Een berg snoep als je de avondvierdaagse had gelopen en een koekje als je tranen had vanwege een schaafwondje. Overeten wordt voor 75% veroorzaakt door emoties, herken voor jezelf welke emoties jou aanzetten tot eten en probeer dit te verminderen of af te leren.

TaartVijf belangrijke emoties die aanzetten tot eten zijn:
1. Verveling; snaaien uit verveling gaat vaak onbewust. Onder het zappen eet je een zak chips leeg zonder dat je het door hebt.
2. Stress; tijdens stressvolle periodes wordt er in je lichaam het stresshormoon cortisol aangemaakt, waardoor je meer trek krijgt. Hierdoor eet je sneller troostvoedsel zoals chips of chocolade.
3. Eenzaamheid en verdriet; door het eten van dingen die je lekker vindt komt de blijmakende stof endorfine vrij. Dit helpt uiteraard niet mee om jouw eetbuien te stoppen zodra je verdriet hebt.
4. Teleurstelling; je hersenen hebben voedsel aan een gevoel van troost gekoppeld, dus op het moment dat je een zware teleurstelling te voorduren krijgt, grijp je sneller naar de snoeppot.
5. Geluk: een tevreden gevoel kan helaas ook leiden tot onnodig, ongezond eten. Dit heeft te maken met het beloningsgevoel dat mensen aan eten koppelen (het gaat goed, dus ik heb het verdiend).

Problemen verdwijnen niet door het eten van een zak chips. Het dempt de emotie, maar dit is van korte duur. Een kwartier nadat je de lege zak in de prullenbak hebt gegooid, heb je misschien alweer spijt van die onnodige calorieën die je genuttigd hebt. Uiteraard ben jij hier zelf ook goed van bewust tijdens het eten van de zoveelste ongezonde hap. Het probleem is alleen, dat het erg moeilijk is om met deze gewoonte te stoppen. Hopelijk kom je met deze tips alweer een stukje verder:
– Ga sporten! Als je eenmaal lekker aan het sporten bent, maakt jouw lichaam ook endorfine aan;
– Houd bij wanneer je een ‘snack attack’ hebt. Je zult vanzelf een patroon en de bijbehorende emoties herkennen.  Probeer hier anders mee om te gaan. Als je bijvoorbeeld verveeld voor de tv hangt, kun je in plaats van een zak chips ook een gezonde snack eten zoals een schaaltje komkommer met hummusdip eten. Of bel een vriend en ga iets ondernemen, met een avondje dansen (uiteraard met gematigd alcohol gebruik) verbrand je nog  calorieën ook;
– Heb je enorme stress, loop een rondje om. Frisse lucht helpt goed om te ontspannen;
– Trek in een snoepje? Poets je tanden of neem een mintje;
– Haal niet teveel (of helemaal geen) ongezonde snacks in huis en zet geen snoeppot op je bureau op werk.

Veel succes en als je vragen hebt kun je mij altijd contacten via info@raysdailyroutine.com.

morivation(Bron: emotieeten.nl, leontien.nl & etendebaas.nl)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s