POMPOEN

Pompoen is familie van de komkommer en de meloen en wordt al meer dan 10.000 jaar gegeten. In Amerika is het een bekende groente die vooral tijdens Thanksgiving als taart (‘pumkinpie’) wordt gegeten. Maar ze worden ook als decoratie gebruikt en dan met name tijdens Halloween. In Nederland wordt de grote vrucht, die in verschillende kleuren, maten en soorten bestaat, ook steeds bekender.

Pompoenen hebben een lage energetische waarde maar bevatten wel veel vezels en Bètacaroteen. Verder zit een pompoen boordevol vitamines (B1, B6, B11, B12, C, D), mineralen (natrium, kalium, calcium, fosfor) en een hoog gehalte van de mineraal ijzer (waardoor het ook erg gezond is voor vegetariërs en veganisten). Het eten van pompoen versnelt de spijsvertering, verhoogt de weerstand, is goed voor onze cellen en bestrijdt problemen met de gal en lever. Tevens heeft onderzoek uitgewezen dat pompoenzaden helpen je hart gezond te houden door het verlagen van je cholesterol en ze helpen lintwormen en andere parasieten uit onze darmen te verwijderen. Thee die wordt gezet van pompoenbladeren helpt astma en benauwdheid te verlichten.

PompoenenJe kunt een pompoen op vele verschillende manieren bereiden. In een roerbak mix, met risotto, in de salade of in een groentetaart. De  mogelijkheden zijn oneindig en online kun je dan ook vele verschillende pompoen recepten vinden. Was de pompoen altijd goed voordat je hem gaat bereiden. Halveer de pompoen vervolgens en snij de pompoen in schijven. Verwijder de draden met een lepel of mesje. Snij het vruchtvlees in blokje. Schillen is niet nodig. De schil kan meegegeten worden en wordt goed zacht tijdens het bereiden van de pompoen.

Naast pittige pompoensoep is pompoenpuree echt een van mijn favoriete gerechten gemaakt van deze groente. Ik maak het vaak als vervanging van aardappelpuree (koolraap kun je hier ook goed voor gebruiken) en combineer het dan met gegrilde groenten, een handje nootjes ( pompoenzaden) en fetakaas. Het is makkelijk om te maken, vult goed en is erg gezond.

PompoenBereidingswijze (4 personen):
Halveer de hele pompoen, verwijder de zaden en de draderige binnenkant. Snijd de pompoen (inclusief schil) in blokjes. Kook de pompoen in 500 ml groentebouillon met de laurierblad binnen 10 min. gaar. Giet de pompoen af en verwijder het laurierblaadje. Voeg een scheut olijfolie toe en pureer de pompoen met de staafmixer (als je de puree smeuïg wilt dan voeg je een beetje kookvocht toe). Breng het geheel op smaak met peper, nootmuskaat, komijnpoeder en verse dille. Serveer op een bord of in een bakje en bestrooi de puree met gebrokkelde feta kaas.

De zaden kun je roosteren in een ban of in de oven. Vervolgens kun je bovenstaand gerecht ermee bestrooien (of je yoghurt, een salade, etc…)

Eet smakelijk!

P.s.: het pompoenseizoen is begonnen, dus ze zullen voor een goede prijs bij de groenteboer te vinden zijn.

Pompoenpuree(Bron foto’s: melangery.com) 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s