DE HYPE RONDOM BOERENKOOL

Misschien heb je het al een keer voorbij zien komen in een tijdschrift of op tv; de hype rondom boerenkool. Niet zoals wij hem kennen in een stampot met een vette rookworst, maar zoals de Amerikanen hem eten; bijvoorbeeld als chips, in salade of als pesto. Boerenkool, kale of borencole in het engels of chou frisee (ofwel kool met krulletjes) in het Frans is sinds het de benaming van superfood heeft gekregen erg populair.

De reden waarom de Nederlandse groente boerenkool een superfood is, is gebaseerd op de enorme hoge voedingswaarde die de wetenschap de laatste tijd bij boerenkool heeft geconstateerd. Boerenkool is één van de meest gezonde groenten van onze planeet. Er zitten ontzettend veel vitaminen en mineralen in de groente, zoveel dat van sommige je er meer binnenkrijgt dan de aangeboden dagelijkse hoeveelheid (ADH). 250 gram boerenkool (een normaal portie) is bijvoorbeeld goed voor 2600% van de ADH voor vitamine K, 700% van de ADH voor vitamine A en 180% voor vitamine C. Verder bevat boerenkool weinig calorieën en vele soorten vitamine B en vitamine E11 en onder andere de mineralen ijzer, mangaan, koper en calcium. Ook de vezels in boerenkool zijn gezond, want ze bevorderen de spijsvertering. Tevens wordt boerenkool regelmatig getest op antikankerwerking; er is wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd waaruit is gebleken dat boerenkool werkt teken vijf kankersoorten (blaas-, darm-, eierstok-, borst- en prostaatkanker). Boerenkool barst namelijk van de antioxidanten, er zitten veel ontstekingsremmende stoffen in en boerenkool bevat glucosinolaten. Glucosinolaten worden in het lichaam omgezet tot stoffen die meehelpen kankercellen te bestrijden. Aangezien glucosinolaten uit ongekookte koolsoorten kunnen ervoor zorgen dat de schildklier minder goed gaat werken, raad ik aan om niet te vaak rauwe bloemkool te eten.

BoerenkoolOkee dat boerenkool gezond is, dat is nu wel duidelijk, maar wat kun je nou precies allemaal met en van deze gezonde groente bereiden?
Uiteraard kun je boerenkool gewoon als groente verwerken in bijvoorbeeld pasta’s, salades of ovenschotels, maar je kunt er ook een fijne snack van maken of een healty shake. Onderstaand mijn top 5 gerechten gemaakt van boerenkool. Ik gebruik voor mijn gerechten altijd verse boerenkool bij de groenteboer vandaan, dus niet de gesneden versie in een plastic zak. Boerenkool aan de struik is een paar dagen houdbaar in de koelkast;  de beste bewaartemperatuur is 1-4 °C. Op een koele en droge plaats (12-15 C) is het ongeveer een week houdbaar. Gare boerenkool kun je in een goed gesloten plastic zakje tot 12 maanden in de diepvries (bij minimaal -18C) bewaren. Rauwe boerenkool moet voor het invriezen ca. 3 minuten geblancheerd worden, en kan daarna ook tot 12 maanden in de diepvries bewaard worden.

Boerenkool chips:
Verwijder de bladeren van de stam en snij ze in stukken;
Marineer de bladeren met kokosolie, cayennepeper, zout en peper;
Leg de gemarineerde bladeren op de bakplaat;
Bak het in de oven voor 15 minuten op 180 graden.

Boerenkool chipsBoerenkool pesto:
Mix 1/2 kopje walnoten, 3 teentjes knoflook, 2 grote boerenkoolbladeren (verwijder taaie stengel), 3 eetlepels extra vergine olijfolie, flinke snuf zeezout en verse gemalen peper in de blender tot een smeerbare massa.  De pesto kun je gebruiken in een pasta, of toast of bijvoorbeeld als saus voor op een pizzabodem.

boerenkoolpestoBoerenkoolsalade met spruitjes:
Mix in een grote saladeschaal 1/2 bos dun gesneden boerenkool met 100 gram dun gesneden  spruitjes, 3 plakjes gebakken en gesneden kalkoen bacon, een handje fijngehakte, geroosterde amandelen en een klein handje parmazaanse kaas. Besprenkel het geheel met een dressing gemaakt van: 2 el verse citroensap, 1 el Dijon mosterd, 1 tl sjalot, fijn gehakt, 1 klein teentje knoflook (uitgeperst) 2 el extra vergine olijfolie en zout en peper naar smaak.

BoerenkoolsaladeBoerenkool shake:
Als je thuis een sapcentrifuge of blender hebt, kun je allerlei varianten van een boerenkool shake maken.
Mijn favoriete shake maak ik van 2 appels, een stuk verse gember, 1/3 ananas en 2 grote handen boerenkool.

Boerenkool shakeBoerenkoolsoep:
Verhit 1 theelepel kokosolie in een grote pan op middelhoog vuur . Voeg 1 gesneden middelgrote ui toe en bak deze in 4 minuten gaar. Voeg 2 teentjes uitgeperste knoflook en 2 eetlepels fijngehakte gember toe en bak dit geheel nog 1 minuut. Voeg vervolgens een eetlepel kerriepoeder en een theelepel komijnpoeder toe en roer het geheel  voor ongeveer 30 seconden. Voeg 2 kopjes groentebouillon, 2 kopjes magere kokosmelk, 1 groot blik uitgelekte kikkererwten en 2 grote, versnipperde boerenkoolbladen toe. Laat dit geheel 10 minuten sudderen (af en toe roeren). Pureer het geheel vervolgens met de staafmixer tot een gladde massa en breng het op smaak met honing, zout en peper. Als je de soep te dik vindt, kun je het verdunnen door extra groentebouillon toe te voegen.

Boerenkoopsoep

Eet smakelijk!
(Bron foto’s: pinterest)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s