WINTERSE TIPS

Om een winterdepressie, vele extra kilo’s en verkoudheid te voorkomen, kun je het beste begin van het jaar een maand naar de zon vliegen. Helaas is dit natuurlijk niet echt realistisch voor iedereen, dus vandaar deze tips die ik op de website van mens en gezondheid heb gevonden om de koude winter gezond door te komen.
WinterDOEN:
– Hevig huiveren heeft bijna altijd een verkoudheid als gevolg. Een bad helpt hierbij, want bij constante temperatuur van 40 graden voor 15 minuten wordt het immuunsysteem verwarmt. Dit kan 70% van alle infecties verhinderen;
– In de ochtend sporten heeft naast de vele voordelen die ik in het artikel SPORTEN IN DE OCHTEND heb omschreven ook dat het 80% van infecties vermindert;
– Zwemmen! In de winter beweeg je vaak minder, met zwemmen gebruik je alle spiergroepen zonder je gewrichten teveel te belasten. Probeer twee keer per week 40 minuten actief te zwemmen.

ETEN/DRINKEN:
– In studies van voedingsexperts is bewezen dat bananen en vijgen een verzuring van het lichaam verhindert. Verzuring zorgt in veel gevallen voor een zwakke afweer. Door het eten van bananen en vijgen verhoog je dus je weerstand;
– Als het vetaandeel in voeding verminderd wordt, worden afweercellen dubbel actief. Eet in de winter dus vetarme levensmiddelen. Ook behoud je hierbij je lijn of val je juist af;
– Uit een Zweeds Wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het aantal afweercellen in je bloed 30% stijgt door honing en duindoornsap te drinken. Plan een 7-daagse honing/duindoorn kuur in waarbij je overdag elk uur een lepel honing en duindoornsap inneemt;
– In de winter werkt je stofwisseling op een laag pitje, waardoor je makkelijk kilo’s aankomt. Laat je stofwisseling dus stijgen door 5 gram gedroogde blaaswier (verkrijgbaar bij apotheek) toe te voegen aan 250 milliliter water. Kook het geheel 5 minuten en drink hier dagelijks een kopje van;
– Drink per dag 4 grote glazen mineraalwater met bosbessensap (verkrijgbaar bij biologische winkel). Door de vitamine C stijgt je afweerkracht tot 28%;
– Uit onderzoek is gebleken dat cafeïne het prestatievermogen van het immuunsysteem vermindert. Koffiedrinkers zijn hierdoor 3 keer zo vaak verkouden als een theedrinker.

Probeer deze tips toe te passen in jouw dagelijkse routine en je komt de winter hopelijk gezond en fit door.

Happy Winter Wonderland!

Winter is coming

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s