A WHOLE LOT OF WHOLE FOODS

Gisteren sprak ik Bo des Bouvrie voor de rubriek “Daily Routine van .. “. Bo gaf aan dat zij alleen maar whole foods eet. Dat betekend dus dat zij bewerkte voedingsproducten laat staan en een clean eater is. Het woord whole foods kun je ook wel vertalen als hele voedingsmiddelen, dus niet afgebroken, onbewerkte en natuurlijke producten die je in zijn geheel kunt terugvinden in de natuur, maar ook producten zoals 100% volkorenbrood wordt meegerekend. Hmm verwarrend? Onderaan dit artikel vind je een lijst met whole foods, zodat je weet wat je wel en niet moet kopen als je boodschappen doet.

Verse artisjokkenWhole foods hebben een goede verhouding tussen brandstoffen, bouwstoffen, beschermingsstoffen en ballaststoffen. Het schijnt dat door het eten van deze voedingsmiddelen je langer en gezonder leeft, maar dat is niet het enige voordeel; hierbij een lijst met de voordelen van whole foods…
– Whole foods zoals broccoli, bruine rijst en havermout  bevatten een bron van vezels welke spijsvertering schoon houden;
– Whole foods zijn vaak natuurlijke producten zoals fruit, groenten en granen en bevatten minder vet dan dierlijke producten (goed voor de lijn);
– Whole foods bevatten geen geraffineerde suikers of zout;
– Whole foods bieden een verscheidenheid aan van vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen;
– Whole foods zijn eerlijk en duidelijk. Je weet immers precies wat je eet als je een verse sinaasappel eet, maar weet je ook wat je precies drinkt als je sinaasappelsap uit de supermarkt drinkt?
– Whole foods hebben een lage caloriedichtheid dan bewerkte kan-en-klaarproducten, want ze bevatten per gram meer water en vezels in plaats van koolhydraten en vetten (ook goed voor de lijn).

whole foodOk, het is duidelijk dat het eten van whole food veel voordelen heeft, maar wat zijn nou precies whole foods? Onderstaand een duidelijke lijst met jouw nieuwe, favoriete producten! Houd er rekening mee dat alles biologisch moet zijn.

GROENTEN
Aardappelen
Asperges
Aubergine
Artisjokken
Avocado’s
Bieten (snijbieten, rode bieten)
Broccoli
Champignons
Knoflook
Komkommers
Kool (bloemkool, boerenkool, koolraap, chinese kool etc..)
Mais
Olijfolie, extra virgine
Olijven
Paksoi
Paprika
Prei
Raapstelen
Romeinse sla
Selderij
Spinazie
Spruitjes
Squats (dit zijn groente zoals pompoen en courgette)
Tomaten
Uien
Venkel
Wortelen
Zeegroenten (zoals zeewier)
Zoete aardappelen

FRUIT
Aardbeien
Abrikozen
Ananas
Appels
Bananen
Bosbessen
Druiven
Frambozen
Grapefruit
Kiwifruit
Lemon / Limes
Papaya
Peren
Pruimen
Sinaasappels
Veenbessen
Vijgen
Watermeloen

VIS, SCHAAL- EN SCHELPDIEREN
Coquilles
Garnalen
Kabeljauw
Sardines
Tonijn
Zalm

NOTEN EN ZADEN
Amandelen
Cashewnoten
Lijnzaad
Pinda’s
Pompoenpitten
Sesamzaad
Walnoten
Zonnebloempitten

BONEN & PEULVRUCHTEN 
Bruine bonen
Gedroogde erwten
Kikkererwten
Lima bonen
Linzen
Miso
Pinto bonen
Sojabonen
Sojasaus
Tempeh
Tofu
Zwarte bonen

PLUIMVEE & VLEES
Beef
Kalkoen
Kip
Lam

ZUIVEL
Eieren
Geitenkaas
Geitenroom
Geitenkaas kwark
Geitenmelk

KORRELS
Boekweit
Bruine rijst
Gerst
Haver (havermout)
Millet
Quinoa
Rogge
Volkoren

KRUIDEN
Basilicum
Dille
Gember
Kaneel, gemalen
Komijn
Koriander & Korianderzaad
Kruidnagel
Kurkuma
Mosterdzaad
Oregano
Pepermunt
Peterselie
Rozemarijn
Salie
Spaanse peper
Tijm
Zout (natuurlijk zout, zoals Himalaya zout)
Zwarte peper

EXTRA
Volkoren en glutenvrije pasta, appelazijn, kokosolie, bijenproducten zoals honing, stuifmeel en koninginnegelei), alle superfoods, rauwe cacao.

Zo! Zover ik weet zijn dit alle whole foods, maar misschien mist er nog iets op de lijst. Kun je het mij laten weten, dan voeg ik het toe?

Succes met de whole food challenge.
Groetjes Daisy

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s