SALTY

De gemiddelde Nederlander eet 11 gram zout per dag. Niet heel raar, want het is lekker en geeft gerechten smaak. We gooien vaak wat extra zout over ons gekookte eitje of warme hap, ondanks dat we allemaal donders goed weten dat teveel zout helemaal niet gezond is.

Zout bestaat voor een groot gedeelte uit natrium en dat is onmisbaar bij de regulatie van onze vochthuishouding. Dit betekend dat we niet geheel zonder zout kunnen, maar een heel klein beetje is al genoeg. Anderhalf gram zout (500 milligram natrium) is genoeg en dit krijgen we makkelijk binnen, omdat zout in bijna alle voedingsmiddelen aanwezig is. Je hoeft alleen extra zout te nuttigen, wanneer het lichaam onvoldoende voeding opneemt of als je last hebt van diarree of braken. 

Zout1> Zweet jij veel tijdens training of met warm weer? Maak je geen zorgen, want zelfs dan wordt jouw zout behoefte ruimschoots gedekt door de voeding dat jij binnen krijgt. Uiteraard moet je wel genoeg vocht blijven drinken.

Tien procent van de 11 gram zout dat wij eten komt door extra inname, de overige 90% door het hoge gehalte zout in de voedingsmiddelen die wij eten. Denk hierbij aan vleeswaren, brood, chips. Bijna alles wat uit de fabriek komt bevat zout. Door het teveel eten van zout, kun je een hoge bloeddruk krijgen en daarmee ook hart- en vaatziekten en beroertes. Simpel dus: eet minder zout. Check via de Eetmeter op Mijn Voedingscentrum hoeveel natrium jij binnenkrijgt en probeer jouw eetpatroon aan te passen als het gehalte veel te hoog is. Onthoud dat volwassenen niet meer dan 6 gram zout (2,4 gram natrium) per dag binnen zouden moeten krijgen.

Wil jij minder zout eten? Hierbij een aantal tips:
– Vraag jouw bakker om een zoutarm brood. Even wennen, maar een stuk gezonder;
– Eet verse vis en vlees in plaats van de gezouten, gerookte en gemarineerde versies. In vleeswaren zit ook vaak veel zout, dus let op en koop de ‘minder zout’ versies of kies voor bijvoorbeeld rosbief;
– Er zijn diverse zoutarme kazen om als beleg te gebruiken (per 100 gram mag de kaas maximaal 50 milligram natrium bevatten);
– Eet geen kant en klaarmaaltijden, want hier zit veel zout in (en suikers vaak ook).
– Koop zoutarme melkproducten en eet maar drie eieren per week;
– Vervang alle soorten gewone plantaardige vetstoffen en boter door kokosolie;
– Verse groenten en fruit bevatten uiteraard van nature weinig natrium. Vermijd groenteconserven, gedroogd en gekonfijt fruit daarentegen zijn verboden;
– Gebruik verse kruiden en verse producten om die behoefte naar de zoute smaak te verminderen of te vervangen;
– Bekende zoutvervangers zijn peterselie, selderij, bieslook en laurierblad.

ZoutvlaktesAls je kiest om zout te gebruiken, koop dan altijd natuurlijk zout, zoals Keltisch Zeezout of Himalyazout! Ook Sal de Ibiza is 100% natuurlijk zeezout en heeft bovendien veel verschillende soorten ‘smaken’. Zout met citroensmaak bijvoorbeeld, of met versnipperde bloemen. Sal de Ibiza is geoogst in het natuurgebied “Parc Natural de ses Salinas d’Eivissa” op het prachtige eiland Ibiza.

> Wist je dat er in de Dode Zee, door de hoge concentratie van mineralen, geen direct zichtbare levende wezens voorkomen? De concentratie zout is met 33 procent zo hoog, dat je er zonder moeite in blijft drijven. De Dode Zee bevat na het Don Juanmeer  op Antarctica en het Assalmeer het zoutste water op aarde. Een kuur in de Dode Zee zou heilzaam zijn voor bepaalde huidaandoeningen.

Op smakelijketenzonderzout.nl vind je meer goede tips over smaakvol zoutloos eten.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s