FIT EN VROLIJK

Nu de dagen korter worden en de temperatuur weer langzaam gaat dalen, merk ik dat steeds meer mensen energie tekort hebben. Vaak is dit een combinatie van stress, te weinig lichaamsbeweging en/of een ongezond eetpatroon.

Uiteraard kan het zijn dat na een lange, intensieve werkdag of een avondje stappen de vermoeidheid komt opspelen. Dit is meestal te verhelpen met een goede nachtrust, waardoor jouw energiepeil weer wordt aangevuld. Maar merk jij dat dit niet meer genoeg is, dan moet je andere maatregelen treffen, voordat een chronische vermoeidheid inslaat en de wintermaanden wel heeeel lang gaan duren.

Fit en vrolijk> Houd een dagboek bij, waarin je jouw levensstijl en voedingspatroon opschrijft. Het wordt nu snel duidelijk wat je moet aanpakken; bijvoorbeeld die klontjes suiker in je thee en jouw busritjes naar werk (pak eens de fiets).
> Je hebt gemiddeld tussen de zeven en acht uur slaap nodig. Als dit minder dan zes uur wordt, dan mis je twee nachten per week aan slaap. Spreek met jezelf een tijd af dat je in bed moet liggen. Val je niet snel in slaap of lig je te piekeren, dan kun je gerust een Valeriaan tablet van A. Vogel innemen die rustgevend werkt. Een wandeling voor het slapen gaan of kalmerende thee zoals Bedtime Rooibos Vanilla van Yogi Tea kan ook werken. Drink voor het slapen gaan geen cafeïne, eet niet te laat en te zwaar en kijk geen heftige film. Ook raad ik af om nog even al je social media kanalen af te speuren, voordat je gaat slapen.
> Zorg dat je genoeg ijzer inneemt, want dit houdt bloedarmoede tegen wat weer een oorzaak van vermoeidheid kan zijn. IJzer zit in donkergroene groenten, hazelnoten, rood vlees en sardientjes. Ook kun je voedingssupplementen innemen die de opname van ijzeraanmaak bevorderen, zoals foliumzuur en vitamine B12.
> Heb je een bureaubaan en zit je veel overdag, dan kan dat een futloos en vermoeid gevoel geven. Maak een korte wandeling in je pauze of voor het slapen gaan. Je stimuleert je bloedsomloop en krijgt een goede dosis frisse lucht binnen.
> Drink een glas koud water of een kop groene thee voor een korte maar krachtige energieboost.
> Door het drinken van een kop koffie gaat jouw futloze en vermoeide gevoel misschien wel even weg, maar door teveel cafeïne neemt het vitamine B gehalte af in je bloed, waardoor je juist een vermoeid gevoel krijgt. Koffie drinken is geen probleem, maar beperk het tot maximaal drie kopjes per dag.
> Schrap geraffineerde suikers, want dit zijn kortstondige energieboosters, die vervolgens het energiepeil weer omlaag halen. Heb je zin in iets zoets, pak dan een stuk fruit.
> Voeg energie boosters, zoals bananen, gember, rauwe amandelen, kokosnoot, boerenkool, limoenen en citroenen en quinoa toe aan jouw huidige voedingspatroon.
> Ga regelmatig sporten, zodat jouw lichaam veel endorfine aanmaakt. Deze geluksstof kan het futloze gevoel wegnemen en geeft jou positieve energie.
> Vijf minuten bewegen na het opstaan zorgt voor energie en dat je gedurende de dag twee keer zo veel calorieën verbrandt.
> Ruik aan kruiden zoals rozemarijn, munt en gember, want deze geur maakt jou je alert en scherp.
> Zoek zo vaak mogelijk de zon op, want de zon geeft je energie en maakt je gelukkig. Door zonlicht maakt jouw lichaam serotonine aan en dit helpt vermoeidheid en lusteloosheid te voorkomen.
> Verzamel blije mensen om je heen die jou positieve energie geven en jou laten lachen.
> Onthoud: Doing what you like is freedom. Liking what you do is happiness.
> Doe dus leuke dingen. Spreek met vrienden af of lees een goed boek. Ga een weekendje weg of bezoek jouw familie. Leuke dingen doen, geeft je energie.

Fijne dag,
Groetje Raymond

Happy

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s