PROTEÏNE SHAKES / EIWITSHAKES

Proteïne shakes oftewel eiwitshakes worden veel gebruikt door bodybuilders om hun spieren te herstellen na een zware training. Dit is dan ook de reden dat veel mensen ze associëren met grote spieren en extra gewicht. Vergeet deze gedachten, want eiwitshakes kunnen juist goed helpen bij het afvallen.

Het doel van afvallen is, zoals je eerder op de blog hebt kunnen lezen, het verliezen van lichaamsvet en het behouden van spieren. Eiwitten (die bestaan uit ketens van aminozuren) zijn de bouwstenen voor je spieren, dus als je gaat afvallen en geen extra eiwitten inneemt, dan verlies je als eerste spiermassa en dat is nou juist net niet de bedoeling. Bij voldoende inname van eiwitten worden je spieren beschermd en wordt je vet gebruikt als brandstof. Drink een shake voor een work out, zodat je jouw lichaam beschermt tegen spierafbraak of juist na een stevige training, zodat jouw spieren sneller herstellen en de groei bevorderd wordt. Je kunt ook voor het slapen gaan een shake drinken, want dan bouw je jouw eiwitvoorraad op, waardoor het natuurlijke herstelproces van jouw lichaam wordt ondersteund. Een mooie bijkomstigheid is dat je een vol gevoel hebt na het drinken van een shake, waardoor je minder snel naar een snack grijpt.

In het artikel ‘eiwitten‘ kun je lezen welke voedingsmiddelen een hoog eiwitgehalte bevatten, maar vaak is het lastig om met gewone voeding aan het juiste eiwitgehalte te komen om spieren op te bouwen, vandaar de extra inname via eiwitshakes. Let op dat de shakes wel echt alleen ter aanvulling zijn, want ondanks het feit dat eiwitten in shakes erg puur zijn, bevatten ze alsnog calorieën. Daarnaast dient de lever de eiwitten deels af te breken en om te zetten, dus een te grote hoeveelheid kan schade aan je lever veroorzaken.

Let altijd op wat het eiwitgehalte is in het product waar jij jouw shake mee maakt. Als het doel is om lichaamsvet te verliezen, koop dan eiwitshakes die voornamelijk uit eiwitten bestaan (minimaal 50%), minder koolhydraten en maar een klein beetje vet bevatten. Voor bodybuilding en krachtsporters geldt de algemene richtlijn dat er dagelijks ongeveer 2,2 gram per kilogram lichaamsgewicht aan eiwitten per dag moet worden ingenomen. Hang jij minder enthousiast aan de gewichten en train je bijvoorbeeld drie keer per week, dan kun je het beste 1 tot 1,5 gram eiwit per kilo vetvrije massa per dag drinken. Weeg je op een speciale weegschaal die ook jouw vetpercentage aangeeft en maak vervolgens de berekening.

Eiwitshake

Er zijn verschillende bronnen van eiwit die kunnen worden verwerkt in een shake. De meest gebruikte eiwitbronnen zijn*:
Ei komt van het wit van de eieren en is daardoor vetvrij. Het is daarnaast gemakkelijk te verteren en heeft een erg compleet scala aan aminozuren.
Wei eiwitten (whey) zijn afkomstig uit melk dat gestremd wordt door het toevoegen van stremsel. Stremsel bevat spijsverteringsenzymen die de melk kunnen bewerken en zorgt dat alle essentiële aminozuren overblijven. Het bevat de zogenaamde snelle eiwitten die het snelst verteren en door jouw lichaam worden opgenomen. Na een training kun je dus het beste een whey shake nemen.
Caseïne is een dierlijk eiwit dat voornamelijk in melk voorkomt. Caseïne vormt 80% van de eiwitten die in melk voorkomen. De andere eiwitten die in melk voorkomen zijn voornamelijk whey. Caseïne is een langzaam eiwit, wat inhoudt dat het niet meteen een directe functie heeft in het herstel van de spieren, maar wel goed is voor de langdurige bescherming tegen spierafbraak (voor het slapen innemen dus).
Soya wordt door een kleine groep sporters gebruikt, waarvan de meeste gebruikers een allergie hebben voor whey of caseïne. Omdat soya geen dierlijk eiwit is, wordt het ook vaak gebruikt door vegetariërs.

> Ik koop mijn proteïne shakes vaak bij de Body & Fitshop of de Vitaminstore. Hier verkopen ze een verscheidenheid aan smaken en vormen (poeder, repen, shakes, etc…).
> Probeer ook eens de proteïne pancake. Lekker zoet, makkelijk te maken en ik vind het fantastisch smaken. Besjes erbij en een schep kwark en mijn snack (lees: maaltijd, want het vult enorm) na een training is klaar! Heb je al een shake gedronken en alsnog zin in zo’n pannenkoekje, dan kun je deze versie maken.

Hopelijk heb ik je met dit artikel goed geïnformeerd over eiwitshakes. Heb je nog vragen of lukt de berekening niet, dan kun je me altijd een mailtje sturen.

Fijne vrijdag toegewenst!

Groetjes,
Raymond

* eten-en-drinken.infonu.nl

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s